Om oss

Introduksjon

terje tandberg transport - siden 1977

Terje Tandberg Transport AS er et anerkjent firma som har tilholdssted på Geithus i Modum.

Hovedsakelig har firmaet drevet med transport av gods til papirindustrien, men vi spesialiserte oss tidlig på transport av farlig gods i de strengeste klassene (EX II, EX III, og Tank) og er kanskje de i landet med best kompetanse på dette området. Vi har tre kranbiler i drift, som kan ta seg av oppdrag som krever kranløft og transport av f. eks båter, lekestuer, containere, byggevarer eller andre ting du vil ha løftet/ flyttet. Vi har også en teleskop-laster som vi leier ut, med eller uten fører. Skulle du ha behov for transport av mindre gods, så har vi også budbiler (som er godkjent for farlig gods transport). Firmaet er et familieforetak hvor Terje Tandberg og sønnen Audun driver bedriften sammen, med god hjelp av meget dyktige medarbeidere og sjåfører.

Vi har en bilpark og utstyr som kan ta seg av de fleste typer transportoppdrag, og det vi ikke kan løse selv med våre biler, har vi gode samarbeidspartnere som kan løse.

- Audun Tandberg

Ring oss om du har spørsmål om våre tjenester eller om du ønsker å legge igjen en prisforespørsel!

bedriftens historie

Firmaet ble opprinnelig startet i 1955 av Gunstein Tandberg. Hans første lastebil var en bensindrevet Reo Speedwagon, som han kjørte ved og diverse varer for privatpersoner i bygda. Videre ble det to Thames Tradere, den første med kran og tipp som ble brukt til blant annet tømmerkjøring for lokale sagbruk. Geithus har i all tid vært et industrisamfunn hvor det har vært to papirfabrikker på det lille stedet, og enda flere papirfabrikker nedover langs Drammenselva.

Terje startet først opp i farens bedrift som betalt hjelpemann, 15 år gammel, med kjøring på Katfos Fabrikker. Han begynte å «øvelseskjøre» med sin far (som titt og ofte sovnet ved siden av) fast mellom Geithus og Lillehammer, som 16 åring. I begynnelsen brukte de Thames Traderen til Lillehammer kjøringen. Men det røyk opptil flere girkasser, så den tålte ikke belastning på ca. 11 tonn nyttelast med toakslet bil og enakslet henger. Firmaet kjøpte sin første MAN 650 i 1964 (og har fortsatt MAN som hovedmerke). Terje og broren Sverre jobbet begge i firmaet og etter hvert byttet de navn til Gunstein Tandberg Transport & Sønner. I hovedsak kjørte de cellulose og papir til alle papirfabrikkene langs Drammenselva. Etter hvert ble Gunstein pensjonist og brødrene gikk i hver sin retning med egne firmaer, med forskjellig type transport.

Terje Tandberg Transport ble startet opp i 1977. Allerede fra 1975 var Terje medlem i Norges Lastebileier Forbund, og der har han vært aktiv siden den gang. Han vært både lokallagsformann, fylkesformann og fylkessekretær. Firmaet har i all tid drevet med transport av cellulose og papirruller for papirindustrien, og vi gjør fortsatt det i dag på Hønefoss Terminalen. Vi har også kjørt materialer for et lokalt sagbruk rundt omkring i landet.

 

LES MER OM VÅR HISTORIE

Cellulose & Papirtransport

I mange år hadde vi kjøring med cellulose, fra Union i Skien til Holmen Hellefoss i Hokksund og til Union i Geithus. Til tider gikk den ene bilen vår døgnet rundt, 7 dager i uken. (Nettbuss i Skien var helt sikre på at vi i alle fall hadde 4-5 helt like biler da de så bilen til alle døgnets tider...). Det var på denne kjøringen at Audun, med ferskt førerkort, begynte i transportbransjen. Jeg husker godt første turen til Skien med bil og henger, tidlig på høsten, med rykende ferskt førerkort. Jeg kjørte ned RV40 i Lågendalen og over Siljan til Skien. Mens jeg lastet begynte det å snø noe voldsomt og på ca. en halvtime, som lastingen tok, kom det omtrent 20 centimeter med nysnø. Ingen hadde forventet snø så tidlig på høsten, så de var ikke klare med brøyteutstyret. Husker jeg satt lett foroverbøyd og var litt svett på ryggen opp gamlebakkene fra Eidanger, der jeg manøvrerte 50 tonn, med 20 cm med nysnø liggende på E18. Kjørte i 20 centimeter snø hele veien på E18 helt til Holmestrand før føret ble bedre. Men det gikk fint det også. Egentlig begynte min karriere i bransjen mye tidligere. For allerede 1 uke gammel hadde jeg min første lastebiltur, som var fra fødestua på Drammen Sykehus og hjem til Geithus. Dette ble den første av mange turer opp igjennom barndommen. Da jeg var 2 år gammel var jeg med fattern aleine på tur. Hadde fått med meg en bitteliten gul sekk med ekstra bleier og brillebukse (for de som husker hva det er.,...:-) Jeg var alltid blid og fornøyd når jeg fikk være med på lastebiltur, og titt og ofte fikk jeg fri fra skolen for å være med på langtur.

Alle epoker har en ende til slutt ble cellulosefabrikken i Skien nedlagt. 

Over en periode hadde vi kjørt som ekstra bil på Norske Skog sin fabrikk på Hønefoss (Follum). Her økte volumet og bilen gikk etter hvert fast der, med transport av papirruller til trykkerier rundt omkring i landet. I tillegg hadde vi avtale med Sandberg Papir i Hvittingfoss og det hendte det ble helt opptil 3 turer i døgnet fra Follum til Hvittingfoss.

Vi har alltid vært fremtidsrettet og ikke redd for å prøve nye ting. Så i et samarbeide med Ekeri i Finland bygget vi opp det aller første skapet med full sideåpning på begge sider og dette har vi hatt siden den gang på bil og hengerne. Vårt første Ekeriskap kjøpte vi av Bjørn Evensen den gang han hadde kontoret sitt hjemme ved kjøkkenbordet, og den dag i dag er det fortsatt Ekeriskap som gjelder hos oss.

Med våre fremtidsrettede tanker i et samarbeide med Flom Kjetting så ble systemet rundt sikringsduken Wisa- Fix fra Finland «funnet opp». Det vil si at duken fantes i markedet, mens vi hadde ideen til et oppheng i taket med skinner og et strikksystem så duken hang godt opp under taket og mot fremveggen når den ikke var i bruk. Duken var genial, da en kunne laste ferdig, kjøre fra rampe og trekke duken over lasset, for så å trekke den ned og spenne den fast. Duken var elastisk og skadet derfor ikke hjørnene på papirrullen og kunne derfor brukes uten behov for spesialtilpassede hjørnekasser. Duken og systemet var helt nytt i Norge og måtte testes og typegodkjennes av Statens Vegvesen. Beskjeden vi fikk etter testen, var at vi hadde Norges sikreste bil for transport av papirruller. Denne kunne snus på hodet og bli ristet uten at rullene flyttet på seg.

50 år med MAN i 2015
Vi har hatt godt over 100 MAN i Tandberg familien opp igjennom årene. Vår første hel- luftfjæret bil kjøpte vi i 1979. Da trodde folk vi var blitt gale, men siden den gang har vi stort sett bare hatt luftfjæring på bilene våre. Den gangen var bilene trege til å kompensere sideveis på luft, så en måtte forberede bilen litt før svingen med et lite rykk på rattet så den begynte å kompensere, og da kunne man bare kjøre hardt på inn i svingen. MAN har alltid hatt god kompetanse på luftfjæring og har hatt dette siden 1950 tallet på busser og i begynnelsen på 1960 tallet på lastebiler. MAN (Büssing) var også den lastebilprodusenten som var tidligst ute med flatt gulv i hytta. Her var det underliggende motor i ramma, noe som gjorde at man kunne ha flatt gulv i hytta og et lydnivå som nok er på høyde med, eller bedre enn dagens biler innvendig. (Gamlekara sa at en var helt avhengig av turteller på disse bilene for å vite når en skulle gire, for en hørte jo ikke noe fra motoren). Så underliggende motor var fint helt til den innerste viftereima røyk langs veien på vinterstid. Da ble det mye banning og forfryste fingertupper. Vi har nok blitt sett litt på som outsidere innad i transportbransjen fordi vi har kjørt MAN i alle år. Men det skal folk vite, at på mange områder har MAN vært langt fremme, og det er de fortsatt den dag i dag.

Kontinentkjøring
I tillegg til den ene bilen, hadde firmaet en periode hvor vi hadde ei trekkvogn som gikk på langtransport både inn- og utland. En stund gikk den fast til Tyskland, Nederland, Italia, Spania og Portugal. Normalt sett var det fast ansatt sjåfør på denne, men titt og ofte tok Terje turer ut selv, og det uten å kunne et eneste ord hverken engelsk eller tysk. Fingerspråk og kroppsspråk ble brukt og turene gikk stort sett bra, bortsett fra en tur da han hadde lagd en ripe i en personbil på en trang plass han snudde. BAG, det tyske vei-politiet, trodde Terje prøvde å stikke fra uhellet, men sannheten er at han ikke hadde merket det. Og uten å kunne et eneste ord, annet enn på norsk, ble ikke dette lett å forklare. Politiet tok fra han førerkort, vognkort, løyvedokumenter og alle pengene han hadde (etter dette lærte vi å gjemme unna noen kroner i bilen). Og der ble han sittende i over to døgn uten hverken vått eller tørt og ingen penger til å handle for. Til slutt fikk han tilbake alt og kunne kjøre videre. Etter lang tid fikk han innkalling til rettsak i Tyskland og måtte møte opp personlig. Det ble leid inn tolk og det endte med at han vant rettsaken og sendte regning til den tyske stat på alle kostnadene han hadde hatt rundt dette. Etter hvert ble det verre og verre å tjene penger på utenlands kjøringen og bil nummer to ble solgt.

Kranbiler
I 2004 kjøpte vi en kranbil og tok over kjøringen på Modum Glassindustri, en kunde vi fortsatt kjører for i dag. Bilen var en Volvo FL 7 med 8 tonnmeter kran. Vi ansatte Hans Dramdal som sjåfør og han er fortsett hos oss i dag, som en trafikkleder og i administrasjonen.
Etter noen år bygget vi opp en helt ny kranbil, en MAN (Blue Misstress), på Ringerike Kran & Bil, med 23 tonnmeter Palfinger kran. Hans har vært med å bygge opp kranavdelingen vår, som i dag er på 3 biler. Disse går i dag med byggevarer for Maxbo Åmot/ Hokksund, Byggtorget avd. Krokstadelva og som nevnt, for Modum Glassindustri. Sjåføren på den ene kranbilen er sønnen til Hans, som har vært lærling hos oss, men i dag med full jobb og fagbrevet hengende på veggen.

Spesialister på transport av farlig gods
I 2004 tok jeg mitt første ADR kurs, og vi begynte så smått å kjøre noen lass med IBCer lastet med ammoniumnitratemulsjon, fra Sverige til Norge med skapbil og henger. Dette utviklet seg raskt og volumene økte, så i 2005 bygde vi opp vår første tankbil. Til å begynne med kjørte vi fra fabrikken i Eskilstuna i Sverige, til bulkstasjoner på Geithus (som vi hadde ansvaret for å drifte) og i Bergen. Etter hvert kom også Sydvaranger Gruve i Bjørnevatn i gang. Planen var å bygge en egen fabrikk her oppe, men dette tok lengre tid enn planlagt så det ble mange lass opp dit fra Eskilstuna.

På en måned gikk den ene tankbilen vi hadde 2850 mil, dette med et to- sjåførs opplegg og totalt 4 sjåfører involvert. Rakk ikke å bli mye kald den motoren der. I tillegg til behov for tanktransport, ønsket vår kunde at vi tok oss av all kjøringen med patronert sprengstoff. Dermed bygget vi opp flere biler med EX III skap fra Ekeri og på det meste hadde vi fem biler som gikk med dette rundt omkring i Norges land, alt i fra Stavanger i Sørvest til Kirkenes i Nord. Det ble mer og mer fokus på farlig gods transport, og i ett års tid ble jeg leid inn av vår kunde, som sjåfør og operatør av MEMU. Dette er en mobil produksjonsenhet på hjul, som produserer flytende sprengstoff (slurry) på stedet det skal sprenges. Dette var en lærerik og spennende tid med mye farting rundt omkring i Norges land.

I 2011/ 2012 mistet vår kunde en del store kunder og volumet på bulk gikk ned. Så i 2013 valgte de å legge ned driften i Norge. De har hele tiden drevet firma med fabrikk i Sverige, og fra 2011/ 2012 kjørte vi noen tilfeldige kabotasjeturer innad i Sverige. Etter hvert ble det en utfordring med for lite volumer til Norge, og vi sleit dermed med å kunne overholde kabotasjereglene. Vi valgt derfor i 2012 og etablere et eget svensk aktiebolag, med navnet Terje Tandberg Transport AB. Dette er det fortsatt full fart i og i dag har vi tre Svenskregistrerte tankvogntog i full drift. Disse kjører til bergverksindustrien over hele Sverige og noe til Danmark som går videre til Grønland med båt. Vi har også kjørt andre typer farlig gods med høy risiko, for våpenprodusenter og forsvaret. Her har vi opparbeidet oss god erfaring og vi tar ofte på oss å lage detaljerte sikkerhetsplaner, kontrollrutiner og intern dokumentert opplæring for hver enkelt oppdrag/tur, i henhold til kravene i ADR. Vi tar også på oss laste/ losseoppdrag og sikring av gods i henhold til IMDG kodene for sjøtransport, og utsteder containerstuingssertifikater der det er behov for det. Vi har i løpet av disse årene opparbeidet stor kunnskap og erfaring innenfor dette feltet.

Vi er også aktive innenfor bransjeorganisasjonen for farlig gods (NOFAG) i Norge, hvor Audun sitter i styret.

HMS

Vi har et IK/HMS system fra Norges Lastebileier Forbund som heter Kvalitet og Miljø på Vei. Et system som ligger ute på nett, hvor lover og regler hele tiden blir oppdatert sentralt. Enkelt og greit logger vi oss på med et brukernavn og passord, og kommer inn på vår egen side. Alt i alt et meget brukervennlig system, som gjør at det er enklere å følge opp HMS i vårt firma. I virksomheten har vi lagt grunnlaget for vårt fremtidige HMS-arbeid gjennom utarbeidelsen av denne IK – planen. Denne planen er basert på allerede innarbeidede systemer, rutiner og prosedyrer. De ansatte er dermed kjent med deler av innholdet. Samtidig er det foretatt store endringer, som stort sett går i retning av bedre dokumentasjonsmuligheter og krav tilknyttet vårt HMS-arbeid. Sistnevnte utvidelse er i tråd med intensjonene i IK-forskriften. Det er av største viktighet at det fremtidige HMS-arbeidet blir fulgt opp av både oss i ledelsen, og våre ansatte. Grunnlaget er lagt, nå må det videre arbeidet med helse, miljø og sikkerhet fortsettes. Vi må sammen arbeide for å hele tiden utvikle og bedre vårt arbeidsmiljø, og vår arbeidsplass sin driftssikkerhet og lønnsomhet. I tett samarbeid mellom de enkelte i bedriften, uavhengig av om man er i ledelsen, er funksjonær, sjåfør eller lagerarbeider, må arbeidet utføres systematisk.

Målsettingen vår innen HMS-arbeid er at vi skal ha null ulykker/skader, null sykefravær relatert til arbeidet, null materielle skader, og ellers et optimalt arbeidsmiljø. For å oppnå dette vil vi til enhver tid evaluere denne IK-planen, systemene, rutinene og prosedyrene våre, og søke å forbedre HMS-arbeidet vårt dersom det er mulig. Hensikten med denne Internkontroll-boken er at vi skal ha et verktøy for å «holde orden i eget firma», samt å fremme utviklingen av et stadig bedre helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid. (HMS-arbeid.)

Ved transport av farlig gods kreves det at transportøren har en egen sikkerhetsrådgiver. Vårt firma har inngått avtale med firmaet E- Consult. E- Consult har lagd et system som gjør at hver enkelt person må følge opp rutiner med tanke på transport av farlig gods på en sikker måte. Hver bil har sin egen perm med rutiner og sikkerhetsplaner. E- Consult følger også opp at våre sjåfører og biler til enhver tid er oppdaterte og har det utstyret som kreves ved transport av farlig gods.

Vi gjør mer enn bare transportoppdrag for våre kunder hvis de ønsker det. Vi lager tilpasset sikkerhetsopplegg, helt ned på detaljnivå, for gjennomføring av transporter som krever høy sikkerhet i henhold til ADR reglementet. Vi tar oss også av intern dokumenter og opplæring av alle involverte i henhold til kravene i ADR hvis ønskelig. På visse typer transporter av farlig gods med høy risiko, kan dette være et krav fra aktuelle myndigheter. Dette er vi spesialister på å ta oss av, og lager ferdige sikkerhetsplaner, sjekklister og aktuelle dokumenter tilpasset hvert enkelt oppdrag.
Vår filosofi: Sikkerhet og kvalitet først.

Miljøpolitikk

Vi mener det er veldig viktig at transportbransjen og alle andre bransjer får øynene opp og begynner å tenke på miljøet rundt oss. Både med tanke på oss selv og våre etterkommere. I dag finner vi noe av den viktigste rekreasjonen for oss mennesker i naturen. Der kommer vi vekk fra alt mas og støy som hverdagen vår gir oss. Vi får frisk luft og velvære for sjelen. Og slik må vi beholde det. Skal vi klare dette så må vi alle begynne med oss selv. Hvis vi som enkeltpersoner får gode holdninger til miljøet vil vi dra dette med oss videre til jobben vår, og kanskje klare å påvirke andre til å få samme gode holdninger. Vi tenker alt for ofte at det er så lite jeg kan gjøre, men husk at «små bekker blir til store elver» og til sammen kan vi utrette mye. Som firma leverer vi konkurransedyktige transporttjenester med stadig mindre miljøpåvirkninger. Vi vet at gode miljøtiltak er god økonomi på lang sikt.

LES MER OM VÅR MILJØPOLITIKK

 Produkter
• Det blir stilt strengere og strengere krav til lastebilprodusentene når det gjelder utslipp av farlige stoffer som CO2, NOX og tunge metaller.
• Vår bilpark består av noen få biler med såkalte EURO 5 motorer, og de fleste med EURO 6 motor, noe som gjør at vi er med på å holde utslippene så lave som mulig.
• Det blir lagt større press på produsentene av drivstoff når det gjelder miljø. De bestreber seg på å lage mer miljøvennlige typer drivstoff, som for eksempel Biodiesel. Biodiesel bidrar til å redusere CO2 utslippene fra bilparken.
• Vi var blant de første firmaene i landet som brukte Biodiesel. I ett tett samarbeide med Statoil har vi i flere år vært med på en test av biodiesel, hvor vi har ført nøyaktige tall og dokumentasjoner på forbruk, slitasje m.m. Og vi kommer til å fortsette med å bruke dette produktet som vi har gode erfaringer med.
• Vi har inngått serviceavtaler på alle våre biler, med lastebilverksted som har godkjente rutiner for oppsamling av spillolje og andre miljøfarlige stoffer.
• Vi kjøper inn miljøsertifisert spylervæske (bio-spylervæske), som brukes til alle våre biler. Spylervæsken blandes ut etter temperaturforhold slik at vi ikke bruker mer av konsentratet enn nødvendig. Plastkannene brukes om igjen til lagring av spylervæske i bilene. Kannen som kastes blir kastet i gjenvinningscontainere for plast.
• Vi kjøper, så langt det lar seg gjøre, miljøvennlige produkter.
Vi bestreber oss på å kontinuerlig effektivisere ressursbruken av bilparken.

Logistikk
• Vi bestreber oss på å utnytte bilparkens kapasitet. I praksis vil dette si at vi til enhver tid prøver å ha fulle lass på bilene, og ha minst mulig tomkjøring.

Vi viderefører kunnskapen til våre ansatte, om miljøeffekter av virksomheten og produktene.

Sjåførens påvirkning
• Miljøbelastningen fra lastebiler stammer i all hovedsak fra bruken av kjøretøyet. Man regner at 80 % av miljøbelastningen finner sted ved bruk, og 20 % ved produksjon. I dag er resirkuleringsandelen på en ny lastebil på ca. 95 %. Føreren av bilen er altså den viktigste faktoren som påvirker utslippene.
• Vi lærer opp sjåførene i enkle rutiner som vil være med på å holde utslippene så lave som mulig. Noen av disse rutinene er: - Myk kjørestil, hyppig vedlikehold og vask, riktig lufttrykk i dekk, unngå unødvendig tomgangskjøring, «De seks grønne kjøretips»

De seks grønne kjøretips
• Holde omdreiningstallene i det grønne feltet.
• Ved akselerasjon: Kjør høyt opp i omdreininger og hopp gjerne over gir.
• Hold toppfarten så konstant og lav som mulig.
• Når farten reduseres så vent med å skifte gir, skift hele gir.
• Vær forutseende, brems minst mulig, utnytt topografien og la bilen trille.
• Hold kjøretøyet i god teknisk stand.

Sjåførinstrukser
• Vi har utarbeidet instrukser til alle ansatte om laste og losseprosedyrer, for å forebygge spill og søl i naturen.
• Vi har også utarbeidet prosedyrer når uhellet skulle være ute, og rapportering av dette i avviksskjemaer og skjemaer til aktuell myndighet.
• Våre biler er utstyrt med et absorberende middel som kan forhindre spredning fra mindre lekkasjer av miljøfarlig væske.